سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] کارها چنان رام تقدیر است که گاه مرگ در تدبیر است . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :6
کل بازدید :65391
تعداد کل یاداشته ها : 115
103/2/16
3:4 ص

پادشاهی که یک کشور بزرگ را حکومت می کرد، باز هم از زندگی خود راضی نبود؛
اما خود نیز علت را نمی دانست.
روزی پادشاه در کاخ امپراتوری قدم می زد. هنگامی که از آشپزخانه عبور می کرد، صدای ترانه ای را شنید.
به دنبال صدا، پادشاه متوجه یک آشپز شد که روی صورتش برق سعادت و شادی دیده می شد.
پادشاه بسیار تعجب کرد و از آشپز پرسید: ‘چرا اینقدر شاد هستی؟’
آشپز جواب داد: ‘قربان، من فقط یک آشپز هستم، اما تلاش می کنم تا همسر و بچه ام را شاد کنم.
ما خانه ای حصیری تهیه کرده  ایم و به اندازه کافی خوراک و پوشاک داریم.
بدین سبب من راضی و خوشحال هستم…’
پس از شنیدن سخن آشپز، پادشاه با نخست وزیر در این مورد صحبت کرد.
نخست وزیر به پادشاه گفت : ‘قربان، این آشپز هنوز عضو گروه 99 نیست!!!
اگر او به این گروه نپیوندد، نشانگر آن است که مرد خوشبینی است.’
پادشاه با تعجب پرسید: ‘گروه 99 چیست؟؟؟’
نخست وزیر جواب داد: ‘اگر می خواهید بدانید که گروه 99 چیست،
باید این  کار را انجام دهید: یک کیسه با 99 سکه طلا در مقابل در خانه آشپز بگذارید.
به زودی خواهید فهمید که گروه 99 چیست!!!’
پادشاه بر اساس حرف های نخست وزیر فرمان داد یک کیسه با 99 سکه طلا را در مقابل در خانه آشپز قرار دهند..
آشپز پس از انجام کارها به خانه باز گشت و در مقابل در کیسه را دید. با تعجب کیسه را به اتاق برد و باز کرد.
با دیدن سکه های طلایی ابتدا متعجب شد و سپس از شادی آشفته و شوریده گشت.
آشپز سکه های طلایی را روی میز گذاشت و آنها را شمرد. 99 سکه؟؟؟
آشپز فکر کرد اشتباهی رخ داده است. بارها طلاها را شمرد؛ ولی واقعاً 99 سکه بود!!!
او تعجب کرد که چرا تنها 99 سکه است و 100 سکه نیست!!!
فکر کرد که یک سکه دیگر کجاست و شروع به جستجوی سکه صدم کرد. اتاق ها و حتی حیاط را زیر و رو کرد؛
اما خسته و کوفته و ناامید به این کار خاتمه داد!!!
آشپز بسیار دل شکسته شد و تصمیم گرفت از فردا بسیار تلاش کند تا یک سکه طلایی دیگر بدست آورد
و ثروت خود را هر چه زودتر به یکصد سکه طلا برساند.
تا دیروقت کار کرد. به همین دلیل صبح روز بعد دیرتر از خواب بیدار شد و از همسر و فرزندش انتقاد کرد
که چرا وی را بیدار نکرده اند!!! آشپز دیگر مانند گذشته خوشحال نبود و آواز هم نمی خواند؛
او فقط تا حد توان کار می کرد!!!
پادشاه نمی دانست که چرا این کیسه چنین بلایی برسر آشپز آورده است و علت را از نخست وزیر پرسید.
نخست وزیر جواب داد: ‘قربان، حالا این آشپز رسماً به عضویت گروه 99 درآمد!!!
اعضای گروه 99 چنین افرادی هستند: آنان زیاد دارند اما ...راضی نیستند
 

 خوشبختی ما درسه جملهاست : تجربه از دیروز، استفاده از امروز، امید به فردا 

ولی ما باسه جمله دیگر زندگی مان را تباه می کنیم :حسرت دیروز، اتلاف امروز، ترس از فردا.                                 

                    "  با آرزوی بهترین ها برای شما"

منبع : ولای تازه کند


  
  

هفته معلم : بهار اصلی تعلیم وتربیت بر باغبانان بی ادعای گلهای زندگی مبارک باد.

عشق با تو آغاز شد.  

کلاس خاطره ها با یاد تو جان گرفت.
تو در سپیدی برگ های دفتر دلمان جریان داری.

تو بودی و کوله باری از مهر؛
ما بودیم و تشنگی در وادی محبّت تو ما بودیم
و خانه های دلمان در آستانه چلچراغی از مهربانی ات.
بر لبت باران نور بود و دل ما کویر تاریکی؛
قطره قطره بر سطح ترک خورده زمین دلمان باریدی
و علم در ما جوانه زد.
نگاهت، مکتب عشق بود و ما مکتب نشین چشم هایت بودیم.
ما دست در دست تو نهادیم تا راه پرپیچ و خم زندگی
را با تو گام برداریم.
دل به دل ما سپردی و گرمای وجودت را در سرمای تمام فرازها و نشیب ها همراهمان کردی تا در یخ بندان جهالت، در جا نزنیم.
چراغ دانشی که در دست ماست،
روشنایی از تو دارد، معلّم!


93/2/14::: 8:6 ص
نظر()
  
  

«طریقت علوی‌گری - بکتاشی‌گری در آناتولی» بررسی شد



«طریقت علوی‌گری - بکتاشی‌گری در آناتولی» بررسی شد

ترک‌ها بر این باورند که آنان قوم دوست داشته‌شده از جانب خداوند هستند و خاقان ترک از جانب خداوند برای اداره کردن انسان‌ها فرستاده شده است

در یک نشست علمی و با حضور جمعی از محققان و علاقه‌مندان حوزه تاریخ، طریقت علوی‌گری - بکتاشی‌گری در آناتولی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این جلسه که در قالب سلسله نشستهای علمی فرهنگی شمیسا و با حضور جمعی از اهالی علم و فرهنگ و محققان و علاقه‌مندان حوزه تاریخ در شهر خوی برگزار شد، علیرضا مقدم عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام با معرفی کتاب «ترکان، اسلام، علوی‌گری بکتاشی‌گری در آناتولی» تالیف دکتر محمدتقی امامی خوئی ابتدا به ذکر تاریخ و نحوه پیدایش علویان در این کشور اشاره کرد.
این عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام سپس اظهار کرد: مولف کتاب در مقدمه درباره سرزمین اصلی ترکان و چگونگی پراکنده شدن آنان در مناطق مختلف جهان و گسترش و دگرگونی آنها توضیحات مختصری داده و به نحوه زندگی ترکان و تعامل آنها با یکدیگر و در نهایت به تشکیل حکومت‌های منجسم سلجوقیان و عثمانیان که حاکمیت جهان اسلام را به مدت 10 قرن در دست داشته‌اند پرداخته است.
او در ادامه گفت: آشنایی ترکان با ادیان مختلف قبل از پذیرش اسلام و ورود ترکان به عالم اسلام از جمله مباحثی است که مولف در کتاب خود آورده است. به طور مثال در بخشی از کتاب آمده است: ترکان با گرویدن به اسلام، در فعال کردن اندیشه جهاد برای گسترش اسلام نقش فداکارانه زیادی داشتند. بر اساس نوشته‌ها‌ی کتبیه‌های اورخون، ترک‌ها بر این باورند که آنان قوم دوست داشته‌شده از جانب خداوند هستند و خاقان ترک از جانب خداوند برای اداره کردن انسان‌ها فرستاده شده است.
او همچنین گفت: ایدئولوژی اسلام در آغاز انگیزه‌ای برای تحرک اعراب بود که از سرعت و شتاب این انگیزه بعد از یک قرن کاسته شد، اما ترک‌ها با قبول اسلام به مدت 10 قرن در راه عظمت و گسترش اسلام فداکاری کردند.
مقدم افزود: بخش اعظم این کتاب به موضوع علویان بکتاشیان در آناتولی می‌پردازد. نویسنده با تعریف واژه «علوی» به ویژگی‌های اصلی علویان آناتولی و روند علوی‌گری در آناتولی نیز پرداخته است. مؤلف در اثر خود بینش و دیدگاه حاجی بکتاش ولی، آثار وی و طریقت بکتاشی‌گری، رابطه مسیحیت با علویان و بکتاشیان، ادبیات بکتاشی و زن در فرهنگ علوی - بکتاشی را نیز مورد بررسی قرار داده است.
او ادامه داد: علوی‌گری شعبه‌ای از شیعه‌گری محسوب می‌شود که پیروان آن دارای عقاید باطنی هستند. معتقدان این شعبه فاقد مسجد بوده و در مکانهایی به نام «جم اِولری» به عبادت می‌پردازند و نیازی به اقامه نماز و روزه ماه رمضان احساس نمی‌کنند. به جای نماز مراسم نیاز دارند و در روزهای مشخصی از سال از جمله در اواسط زمستان به مدت سه روز و در دوازده روز اول محرم روزه می‌گیرند.
او افزود: جمعیت شیعه 12 امامی در ترکیه حدود یک میلیون نفر و جمعیت واقعی علویان ترکیه حدود 15 میلیون نفر برآورد می‌شود. این در حالی است که آمار رسمی آن کشور این رقم را تا 5 میلیون نفر تقلیل می‌دهد. علویان ترکیه عموما ترک‌زبان بوده و از شاخه‌های شیعی هستند که منشا حرکتشان خراسان و آذربایجان ایران است. مجموع این عوامل باعث می‌شود شناخت تاریخ آنها در ایران حائز اهمیت شود.
عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام در مورد تاریخچه‌ روند مسلمان شدن ترکان نیز گفت: انتشار اسلام در میان آنان بیش از جنگ مدیون تجار، مدارس و مبلغان مذهبی، تصوف و اولیای آنها بوده است. در ضمن نقش تصوف و اولیای آنها در اسلام آوردن اقشار ایلاتی و عشایری بسیار چشمگیر بوده است چرا که این اولیا اسلام را بسیار ساده‌تر از اسلام رسمی مدارس عرضه می‌داشتند.
او سپس با بیان اینکه علویان و بکتاشیان شعبه‌ای از باطنیه هستند که پیروان آن اعتقاد دارند که فارغ از صورت آیات، باطن آیات است که باید مورد توجه قرار گیرد ادامه داد: این روش استنباط آیات قرآنی باعث شده است که برداشت از آیات به یک برداشت سلیقه‌یی تنزل یابد و موجب بروز اختلافات و قرائت‌های مختلف شود.
او افزود: از عمده‌ترین فرقه‌های باطنیه می‌توان به اسماعیلیه اشاره کرد که در این فرقه عنصر عقل بیشتر از سایر فرقه‌ها مورد توجه قرار گرفته است . با این‌حال ناصرخسرو قبادیانی بلخی بدون توجه به ذکر ویژگی‌های متعدد بهشت و جهنم در قرآن مجید از واژگان جنت و جهنم به علم و جهل تعبیر کرده است.
مقدم تصریح کرد: علوی‌گری و بکتاشی‌گری از جمله طریقت‌های حاشیه‌یی و غیر رسمی محسوب می‌شوند که در تمامی ادیان وجود داشته و با عنوان هتردوکس طبقه‌بندی می‌شوند. این طریقت‌ها در مقابل مذهب ارتدوکس که قرائت رسمی از دین بوده و شریعت رسمی است قرار می‌گیرند. طریقت‌های هترودکس با شریعت‌های رسمی تفاوت‌های بسیار داشته و بیشتر در میان جامعه عشایری و روستایی رواج داشته‌اند.
او با بیان اینکه علویان ترکیه پیش از این اکثرا در روستاها می‌زیسته‌اند، تاکید کرد: این گروه اخیرا به شهرها مهاجرت کرده و در جبهه‌های سیاسی بویژه حزب جمهوری‌خواه خلق فعالیت می‌کنند تا به حقوق اجتماعی خود برای دایر کردن «جم اولری» و برپایی سایر مناسک مذهبی دست یابند. سازمان دیانت ترکیه برای آنها بخصوص در روستاها مسجد تاسیس می‌کند و امام جماعت می‌فرستد ولی مساجد خالی از نمازگزارند.
مقدم سپس پژوهشگران عرصه طریقت علوی‌گری - بکتاشی‌گری را به سه دسته تقسیم‌بندی کرد.
او همچنین گفت: آیین علوی‌گری دارای چهار باب به نام‌های شریعت، طریقت، معرفت و حقیقت و دارای چهل مقام است. از مهمترین کتاب‌های این آیین می‌توان به «بویروق» به معنی فرمان منسوب به امام جعفر صادق و از زبان شیخ صفی الدین اردبیلی اشاره کرد.
او افزود: طریقت بکتاشیه از طریقت‌های علوی منسوب به حاجی بکتاش ولی است که معاصر مولانا و از قلندران حیدری بوده است.
او به رهبران شاخص این طریقت «ابدال موسی» و «گئییکلی بابا» از اهالی شهرستان خوی اشاره و اظهار کرد: ابدال موسی نفوذ زیادی در لشکر امپراطوری عثمانی موسوم به «ینی چری» داشته است. نقل است در جنگ چالدران، سپاه عثمانی به سرکردگی سلطان سلیم بدون استراحت به مصاف ایرانیان آمد. آنها اعتقاد داشتند اگر علویان «ینی چری» به شیعه علی بودن سپاه صفوی پی ببرند از روبه‌رو شدن با آنها خودداری خواهند کرد.
کتاب «ترکان، اسلام و علوی‌گری و بکتاشی‌گری در آناتولی» تالیف محمدتقی امامی خوئی به همت مرکز مطالعات فرهنگی - بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به تازگی منتشر شده است

منبع: آینانیوز

93/2/4::: 10:12 ص
نظر()